דפנה קינן מור-חיים
נ' הגיעה אלי לייעוץ כמתנה שהיא העניקה לעצמה בגיל 35. נ' תמיד עבדה ותמיד הצליחה במה שעשתה, הן כשכירה והן כעצמאית. היא בחורה פעלתנית, נמרצת ומרשימה מאוד. מלאת שמחת חיים, שאפתנית ובעלת יכולות גבוהות. בחמש השנים האחרונות היא הספיקה לנהל מוקד מכירות בחברת תקשורת, לפתוח עסק לייבוא ושיווק של ממתקים אקולוגיים, לעבוד כפרילנס בתחום ההדרכה וללמוד טיפול בשיטת גרינברג. אם בגיל 30 היא חשבה שזה בסדר להיות רבת יכולות ותחומי עניין, היום, לאחר הפיכתה לאם, היא הבינה שאם ברצונה להצליח באמת, עליה להתמקד ולבחור את התחום בו היא רוצה להעמיק. אם עד היום יכלה נ' להיות פעילה 15 שעות ביום, האמהות הציבה לה מגבלה חדשה – הצורך לזמן שקט עם בתה.
בתחילת התהליך ביקשתי מנ' שתתאר לי את ההיסטוריה התעסוקתית שלה – מעין ראיון עבודה, אבל בלי הצורך להרשים ולשכנע.
דיברנו על מבנה המשפחה ממנה היא באה – אבא איש עסקים מצליח, הישגי מאוד ושאפתן ואמא עובדת סוציאלית, ממנה קיבלה את האהבה לעזור לאחרים. המסרים אותם קיבלה בבית היו להיות פעיל ולהצליח, אך התחושה הייתה שמעולם לא עצרו לבדוק מה נכון לילדה האמצעית שלהם, במה שווה לה להשקיע. כך, גם כשהייתה ילדה השתתפה כמעט בכל יום בחוג אחר, כולל פעילות אינטנסיבית בתנועת נוער.
בחצי השני של תהליך הייעוץ ניתחנו יותר לעומק את ההתנסות התעסוקתית שלה: מה היו התפקידים אותם אהבה ואיפה היה לה קשה, מה גרם לה סיפוק ומה תיסכל אותה, מי היו הדמויות שהשפיעו עליה, איך היא קיבלה החלטות תעסוקתיות ועוד.
ביחד זיהינו שתי נקודות חשובות:
את הקושי של נ' לבחור במקצוע אחד, מתוך תחושה שהעבודה צריכה לייצג את כל המורכבות של אישיותה. מכיוון שמדובר באישה עם עושר פנימי גדול, כל בחירה הרגישה עבורה ויתור על חלקים מאוד גדולים באופיה.
בנוסף, עלה הקושי להתמיד נוכח קושי. נ' הייתה רגילה שדברים באים לה בקלות ולא סיגלה לעצמה יכולות לעמוד איתנה נוכח דרישות גבוהות של המציאות, ובטח שלא נוכח שגרה.
בתהליך משותף הגדרנו את הצרכים של נ', ואיך אלה יכולים לבוא לידי ביטוי בעבודה באופן שיגרום לה לחוש מסופקת ולכן יאפשר לה להתמיד לאורך זמן ולהצליח. היה ברור כי היא רוצה להמשיך באחד התחומים בהם עסקה, ולא להתחיל משהו מאפס, וכי מתאים לה יותר להיות עצמאית – על מנת לשמור על האוטונומיה שכל כך חשובה לה. חשוב לה לעשות דברים בדרכה, על פי סטנדרטים שלה, ולא להיות כבולה בנהלים, תהליכים או מגבלות אחרות שמקורן בארגון. כך ירד מהפרק עולם מוקדי השירות. בעזרת שאלונים ושיחות זיהינו כי ההתמקמות שהכי מתאימה לה היא התמקמות כאשת מקצוע, כמי שמחזיקה בגוף ידע כמומחית, באופן שאחרים רוצים לשמוע את אשר יש לה לומר.
זה עדיין השאיר אותנו עם שלוש האפשרויות האחרונות (בעלת עסק ליבוא, הדרכות וטיפול). מכיוון שהיה ברור כי נ' היא טיפוס חברתי – טיפוס האוהב להיות בחברת אנשים, לעזור, לטפל ולהשפיע, טיפוס בעל אינטואיציה וכושר לקריאת אנשים ויכולת מילולית גבוהה – הצלחנו להוריד מהפרק את עסק היבוא.
עכשיו נשאר לבחור מה הפוזיציה הבינאישית הנכונה עבורה: טיפול או הדרכה.
מה אתם חושבים שבחרנו?
לסיכום, אני מצרפת רשימה של שאלות שכל אחד יכול לשאול את עצמו בניסיון למצוא מה החלום שלו ובאיזה תחום נכון לו לעסוק, וגם כהכנה לתהליך ייעוץ שכזה:
- מה רציתי להיות כשהייתי ילד/נער?
- במה אני הכי טוב?
- אילו דמויות השפיעו עלי מבחינת עשייה מקצועית? האם יש מישהו שרציתי להיות כמותו?
- מה המסרים שקיבלתי מהוריי לגבי עבודה?
- מיהם האנשים המצליחים בעיני, ומדוע?
- אם היה לי את כל הכסף שבעולם, מה הייתי עושה?
- מה היית רוצה שיגידו עלי ועל הקריירה שלי ביומולדת 70?
- מה אני מאחל לילדים שלי לעשות?
- מה הייתי רוצה ללבוש לעבודה?
- על מה הייתי רוצה להימדד בעבודה?
אז אל תוותרו על החלום!